Usein kysyttyä!

Täältä löydät asiakkaittemme yleisimmin kysyttyjä kysymyksia ja niihin vastauksia.


VASTAUS
16mm PE-RT tai Alpert putkella menekki on noin 5m/m2. Laskemalla 5*m2:t saadaan suuntaa antava putken menekki (esim. 100m2 pinta-alalla laskukaava on seuraava: 5*100m2=500m putkea). Muista ottaa huomioon työvarat.
VASTAUS
20mm PE-RT putkella menekki on noin 3,5m/m2. Laskemalla 3,5*m2:t saadaan suuntaa antava putken menekki (esim. 100m2 pinta-alalla laskukaava on seuraava: 3,5*100m2=350m putkea). Muista ottaa huomioon työvarat.
VASTAUS
16mm PE-RT tai Alpert putkella voit tehdä max.90m pituisen lattialämmityspiirin.
VASTAUS
20mm PE-RT putkella voit tehdä max.120m pituisen lattialämmityspiirin.
VASTAUS
Huoneisiin joissa tahdotaan säätää huonelämpötilaa esim. makuuhuoneet ja yleiset oleskelutilat.
VASTAUS
Huoneisiin, joissa tahdotaan pitää ylläpitolämpöä, kuten kosteat tilat.
VASTAUS
Huomio, että meidän syöttöputki on ø26mm, joten suosittelemme ostamaan meiltä myös 26mm syöttöputkenputkiliittimet. Linkki
VASTAUS
Kaikki käyttöohjeemme löytyvät sähköisenä meidän sivuiltamme (LINKKI) . Tahdomme tällä tavoin vähentää paperin kulutusta ja siten säästää luontoa. Myös tilausvahvistuksen yhteydessä löytyy linkit tuotteiden käyttöohjeisiin, joita tilauksellasi on ollut.
VASTAUS
Jakotukissamme on täyttö- ja ilmausyhteet suluilla varustettuina, joista toiseen liitetään täyttöletku vesihanasta ja toiseen poistoletku viemäriin. Jakotukin syöttöputkien sulkuventtiilit (2kpl) suljetaan. Yksi piiri avataan kerrallaan ja vettä juoksutetaan piirien läpi, kunnes kaikki piirit on täytetty ja ilmattu. Sitten piirit suljetaan, sulkuventtiilit avataan ja vettä juoksutetaan syöttöputkien läpi (mikäli lämmöntuottolaite on jo kytketty järjestelmään), jolloin myös ne täyttyvät ja ilmaantuvat. Suljetaan vesihana ja täyttö- ja ilmausyhteiden sulut. Avataan piirit, tarkistetaan että järjestelmässä on n. 1,5bar painetta. Sitten säädetään virtausmittareilla jokaisen piirin virtauma. Asennetaan virtausmittarin lukitsimet ja jätetään jakotukin automaattisten ilmanpoistimien harmaat sivussa olevat korkit osittain auki, jolloin saadaan järjestelmästä loputkin ilmat pois. Lämmitysjärjestelmässä on hyvä olla täyttöhana käyttöveden ja lämmitysjärjestelmän välissä, josta voidaan lisätä järjestelmän painetta tarvittaessa ja mikroilman poistuttua. Tämä täyttöhana on varustettu kahdella sulkuventtiilillä vahinkojen välttämiseksi. Huom! järjestelmässä täytyy olla aina myös paisunta-astia, ylivuotoventtiili (2,5-3bar) ja painemittari. Nämä asennetaan yleensä lämmöntuottolaitteen asennuksen yhteydessä osaksi lämmitysjärjestelmää. Pidä huolta että täytettäessä ja ilmattaessa järjestelmää. järjestelmän paine ei pääse koskaan nousemaan liian korkeaksi! Tämä johtaa laitteiden rikkoontumiseen..
VASTAUS
Olettehan huomannut, että meidän jakotukissa on kaksi säätöventtiiliä virtausmittarissa Ulompi ja Sisempi. Tehtaalla esiasetus sisemmässä on osittain auki, joten tämä kannattaa avata. Näiden käyttö ja säätö näytetään kattavasti seuraavalla videolla.
VASTAUS
Topway-toimilaitteemme kierre on M30x1,5
- Paljonko releiden kuormitusvirta voi maksimissaan olla resistiivisellä kuormalla?.
VASTAUS: Virta per kanava on 3A.
- Voiko yhden langattoman termostaatin parittaa ohjaamaan kahta kanavaa yhtäaikaisesti?.
VASTAUS: Yhdellä termostaatilla ohjataan yhtä kanavaa, mutta kanavaan voi kytkeä useampia toimilaitteita.
VASTAUS
Rakennuksen lämmitettävä lattiapinta-ala : 0,72 (esim.100:0,72=139kpl AluXPS-uralevyä). Tähän on myös hyvä laskea lisäksi kohteesta riippuen 5-10% työvaroja.
VASTAUS
n.4–4,5 kpl/m2 eli 4–4,5*m2 (esim. 4x100=400kpl lämmönluovutuslevyä 16mm putkelle). Tämä vaihtelee sen mukaan kuinka suuren peittoasteen haluat levyillä tehtäväksi. Yleensä se on 70-90% lattiapinta-alasta.
VASTAUS
n.2,5-3kpl/m2 eli 2,5-3*m2. (esim. 3x100=300kpl lämmönluovutuslevyä 20mm putkelle). Tämä vaihtelee sen mukaan kuinka suuren peittoasteen haluat levyillä tehtäväksi. Yleensä se on 70-90% lattiapinta-alasta.
VASTAUS
Virheellisen tai väärin tilatun tuotteen voit palauttaa toimitusehtojemme mukaisesti, mikäli tuote on käyttämätön ja moitteettomassa kunnossa. Mikäli tuote on vaurioitunut kuljetuksessa, tulee siitä reklamoida Enfil Oy:lle ensi tilassa.
VASTAUS
Virheellisen tai väärin tilatun tuotteen voit palauttaa toimitusehtojemme mukaisesti, mikäli tuote on käyttämätön ja moitteettomassa kunnossa. Mikäli tuote on vaurioitunut kuljetuksessa, tulee siitä reklamoida Enfil Oy:lle ensi tilassa.
VASTAUS
Tuotteiden yleinen takuu on 2 vuotta. Joillekin tuotteille, kuten lattialämmitysputkille ja jakotukin liittimille on myönnetty huomattavasti pidempi takuuaika.
VASTAUS
Ota yhteyttä asiakaspalveluumme info@enfil.fi ja yritä kuvailla laitteen vaurio tai toimintahäiriö mahdollisimman tarkasti. Otamme sinuun yhteyttä selvittääksemme vian syyn. Jos paikallistamme että kyseessä on laitevika, lähetämme uuden laitteen tilalle ja mahdollisesti annamme palautusohjeen rikki menneelle laitteelle (jos laite on syytä lähettää meille takaisin). Joskus toimimattomuus johtuu jostain muusta tekijästä ja saamme ohjeistuksella asian ratkaistua. Tähän auttaa pitkäaikainen kokemuksemme tuotteiden parissa.
VASTAUS
Ensin täytyy selvittää onko kyseessä kuljetusvaurio vai valmiiksi rikki oleva tuote. Molemmissa tapauksissa löydät toimintaohjeen toimitusehdot osiosta. Laitathan aina asiasta myös kuvauksen info@enfil.fi, niin pystymme käsittelemään asian nopeasti ja oikein. Valokuva kertoo myös hyvin, mistä on kyse.
Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Toimitusehdot

Noudatamme Suomen Suoramarkkinointiliitto ry:n (SSML) Reilun Pelin Sääntöjä, Sähköisen kaupankäynnin sääntöjä sekä kuluttajakaupasta säädettyjä lakeja.

Tuote- ja hintatiedot

Tuotteiden tuote- ja hintatiedot näkyvät kotisivuillamme. Hinnat eivät sisällä toimituskuluja ellei asiasta ole muuta ilmoitettu. Hinnat sisältävät arvonlisäveron 24 %. Lopulliseen hintaan lisätään toimituskulut.

Toimitusaika

Jokaisen tuotteen kohdalla on erikseen maininta toimitusajasta. Toimitamme pääasiassa kaikki tilaukset 1-7 vuorokauden kuluessa tilauksesta. Posti ja Matkahuolto säilyttävät tilauksia 7 vrk.

Toimitustavat ja -maksut

Tilaukset toimittaa Posti tai Matkahuolto. Pienet paketit toimitetaan hintaan 8,90€ lähimpään postiin, smartpost automaattiin, Matkahuollon toimipisteeseen tai Matkahuollon paketti automaattiin tilausta tehdessä valitun toimitustavan mukaisesti. Suuremmat paketit toimitetaan hintaan 15,90€ lähimpään postiin, smartpost automaattiin, Matkahuollon toimipisteeseen tai Matkahuollon paketti automaattiin tilausta tehdessä valitun toimitustavan mukaisesti. Vaihtoehtona on myös toimitus kotiovelle hintaan 19,90€ tai rahti kotiovelle, jonka toimitusmaksu on 50€ ja tuotteet toimitetaan antamaasi osoitteeseen. Isomman tuotteen tai suuremman erän ollessa kyseessä, toimitus toimitetaan perille, sinne asti minne jakeluauto pääsee (täysperävaunusta pakettiautoon). Ostoskori kertoo aina lopullisen hinnan sisältäen toimituskulut. Nämä hinnat pätee Suomen aluerajojen sisäpuolella, paitsi Lapin ja saariston osalta pidätämme oikeuden rahtien muuttamiseen.

Toimituskulu määräytyy lähetyksen painon ja tilavuuden mukaan. Toimitusvaihtoehdot ja -kulut näytetään aina ostoskorissa tai viimeistään toimitustapaa valittaessa.

Maksutavat

Tilaukset maksetaan ostosten teon yhteydessä Checkout-maksupalvelun kautta. Käytössäsi on seuraavat maksutavat:

  • Nordea
  • Osuuspankki
  • Danske Bank
  • Tapiola
  • Säästöpankki/POP
  • Handelsbanken
  • Ålandsbanken
  • S-pankki
  • Norder
  • Aktia
  • LähiTapiola Pankki
  • Collector-lasku ja -osamaksu
  • Joustoraja-lasku ja osamaksu
  • Everyday-lasku ja osamaksu
  • Neocard
  • Visa
  • Visa Electron
  • Mastercard

Checkoutin maksutavoista tarkemmin

Vastaanotto

Pienpaketteja yritetään tuoda kerran perille asti työpäivän aikana. Mikäli vastaanottajaa ei perillä tavoiteta, jätetään vastaanottajalle saapumisilmoitus, jossa on ohjeet paketin noutamisesta tai uudesta toimitusyrityksestä.

Suuremmissa tuotteissa ja tuote-erissä olisi huolehdittava että toimitusosoitteessa on joku paikalla tarkastamassa ja kuittaamassa toimituksen.

Mikäli näin ei ole, sinun on huolehdittava siitä, että annettuun GSM-numeroon saadaan yhteys kun toimitus on tulossa. Kuljettaja soittaa viimeistään jos toimitusosoitteessa ei ole vastaanottajaa. Tällöin mahdollisesta purusta pitää sopia suoraan kuljettajan kanssa.

Mikäli vastaanottaja ei ole paikalla, eikä häntä tavoiteta annetusta GSM-numerosta, emme ole velvoitettuja toimittamaan tavaraa ja veloitamme mahdollisesta turhasta kuljetuksesta aiheutuneet kulut asiakkaalta.

Toimituksen mukana seuraa rahtikirja tai lähete. Sinun tulee tavaraa vastaanottaessasi tarkistaa, että toimitus on rahtikirjan/lähetteen mukainen ja vahingoittumaton. Säästä aina rahtikirja/lähete.

Mikäli havaitset ongelmia toimituksessa tai tuotteissa, toimi seuraavasti:

Ennen rahtikirjan/lähetteen allekirjoitusta, tee siihen kirjallinen merkintä virheistä, mahdollisimman seikkaperäisesti ja selkeästi.
Ota välittömästi yhteyttä meihin (yhteystietomme löydät sivun alareunasta).

Huomioithan, että ilman mitään merkintää rahtikirjassa/lähetteessä, jää vastuu sellaisista virheistä, jotka ovat jo toimitushetkellä havaittavissa, sinulle.

Takuu

Tuotteillamme on valmistajan tai maahantuojan takuu. Takuuaika alkaa kuitissa olevasta päiväyksestä.
Virheellinen tuote voidaan korjata, korvata uudella tai sen voi palauttaa. Emme kuitenkaan vastaa laatuvirheen aiheuttamista välillisistä kuluista.

Luvanvaraiset asennukset

Tietyt asennukset joihin voi käyttää myymiämme tuotteita edellyttää luvat omaavan ammattilaisen tekemää asennusta.

Palautukset

Tuotteilla on 14 päivän ilmainen palautusoikeus, joka lasketaan tuotteen vastaanottamisesta.

Tilauksen peruuttaminen edellyttää, että tuote palautetaa moitteettomassa eli jälleenmyyntikelpoisessa kunnossa ja palautuksen mukaan liitetään kopio lähetysluettelosta tai laskusta. Palautus on asiakkaalle maksutonta, mikäli tuote on toimitettu ja voidaan palauttaa pienpakettina. Jos tuote tai tuote-erä on suuri, vastaa asiakas toimituskuluista ja palautuksesta.

Palautusosoite:

Enfil Oy
Vannekatu 1
37130 Nokia
info@enfil.fi
puh. 050 441 5379

Kuljetuksessa rikkoutuneet lähetykset

Jos tuote on vaurioitunut kuljetuksessa, tee asiasta heti vahinkoilmoitus. Jos mahdollista valokuvaa vaurioitunut lähetys ja ota tämän jälkeen yhteyttä meihin.

Force Majeure

Emme vastaa ylivoimaisen esteen (force majeure) aiheuttamista viivästymisistä eikä tuotteiden virheellisen kunnon tai viivästyneen toimituksen aiheuttamista välillisistä haitoista. Enfil Oy pidättää oikeuden muuttaa toimitusehtojaan. Tilaajan on ennen tilaustaan tutustuttava kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Yhteystiedot

Enfil Oy
Vannekatu 1
37130 Nokia
info@enfil.fi
puh. 050 441 5379